Voor een klant die onderzoeken verricht en daarvoor deelnemers moet werven heb ik een marketingrapportage-tool gemaakt. Platte getallen komen daarbij tot leven in kleurrijke infographics.
De uitdaging: van platte getallen naar kleurrijke infographics
De klant wilde graag zelf ieder kwartaal sturingsinformatie uit de organisatie in de vorm van infographics kunnen produceren. Dus marketinggegevens presenteren, visueel aantrekkelijk en in één oogopslag begrijpbaar. Dit alles in een pdf die voornamelijk digitaal maar ook evt. in print gepresenteerd kan worden.
Gebruik van de huisstijl, eenvoud, snelheid, flexibiliteit en een beheersbaar budget waren de kernwoorden van deze opdracht.
De oplossing
Met gebruik van de bestaande software die de klant al kent (Excel en Adobe InDesign) heb ik een werkbare en flexibele oplossing gemaakt. Alle relevante marketingcijfers zijn voortaan overzichtelijk verzameld in één marketingrapportage-tool.
De klant voert in de tool de harde marketinggetallen in. De tool berekent foutloos alles wat voortvloeit uit die getallen (bijv. verhoudingen tot vorige periode of andere getallen).
InDesign zet de ingeladen data d.m.v. slimme technieken om in kleurrijke infographics. Met een paar klikken kun je zelfs terug in de tijd om te zien hoe de vorige periodes waren. Zo zie je in één oogopslag de veranderingen in de tijd.
Je kunt meteen een pdf maken en die direct per mail verzenden, op de interne website zetten, of zelfs op drukwerk-kwaliteit in iedere gewenste afmeting laten drukken.

Van monnikenwerk naar een druk op de knop
Met deze oplossing zijn zowel de platte getallen als de visuele presentatie overzichtelijk bij elkaar gebracht en altijd met elkaar in overeenstemming.
Het marketingteam kan zelf periodiek met een druk op de knop ‘on the fly’ infographics produceren. Daar is geen dure software-investering, abonnement, ontwerper of programmeur meer voor nodig. Jaar in jaar uit. Als dat geen winst is…