De uitdaging

De opmaak van de vanuit een database gevulde prijstags in de wekelijkse Poiesz aanbiedingsfolders is door de diversiteit van teksten, prijslengtes en uitzonderingen een arbeidsintensieve taak. Er zijn meer dan 30(!) alineastijlen nodig om alle verschillende prijstags op te kunnen maken. Vier regels per prijstag en al gauw 80 prijstags per krant. Kan dat niet sneller?

Het proces

De prijstags hebben een vaste opmaak en de inhoud van de prijstags wordt vanuit een database gevuld. Dat is een ideale uitgangspositie voor het automatiseren van opmaak.

Door intensief gebruik te maken van stijlen (object-, alinea- en tekenstijlen) en GREP-scripting, een intelligente manier van zoeken binnen InDesign, kon ik alle prijstag-variaties afvangen. Nu zijn er door de automatisering nog maar twee objectstijlen nodig om alle prijstags correct te krijgen. De dtp’er kan nu alle prijstags op de pagina’s selecteren en met één enkele klik van de juiste vormgeving voorzien.

Het resultaat

  • Alle prijstags tegelijkertijd selecteren en met één klik vormgeven;
  • Nog maar 2 objectstijlen;
  • Geen gehannes meer met meer dan 30 alineastijlen en een bak vol tekenstijlen;
  • Nieuwe varianten kunnen naderhand gemakkelijk worden toegevoegd in de automatisering.

Van monnikenwerk naar een druk op de knop